Dinsdag, 08 juni 2010 Met deze kaart hebben we ons vertrek ingeluid. Het begin is er. We zullen
nog ongeveer 2 weken in Nederland rondtoeren, om de puntjes op de i te zetten.

Eigenlijk wilden we eerst een paar dagen voor anker gaan om eerst eens lekker bij te komen, maar
daar kunnen we in onszelf de rust niet voor vinden. We willen toch wel heel graag echt weg en er
moeten nog een paar dingen worden geregeld. We vertrekken natuurlijk weer met regen, het is
grijs, grijs, grijs op de randmeren.

Eenmaal bij het Ketelmeer klaart het op, het zonnetje komt erdoor en we kunnen zelfs een stuk
zeilen. Op het IJsselmeer is het echt mooi en met een lekker windje zeilen we eerst naar Lelystad,
daar hebben we een afspraak met Rob Wink, die komt controleren of Roderick de watermaker correct
aangesloten heeft. Vlak bij onze bestemming komen de onweersbuien over, die al aangekondigd waren.
2 onweersbuien passeren en buiten wat regen hebben we er verder geen last van. We kruipen lekker
dicht onder de kust om beschut te zijn voor de zuidoosten wind, dan komt de 3e bui, maar deze
komt uit het noordwesten. We krijgen hem vol over ons heen, dikke golven, windkracht 8 uit het westen,
dus liggen we ineens vet lagerwal. Het schip wordt met een noodvaart naar de dijk gedreven. Met alle
hens aan dek en een gierende motor zijn we van de kant weggekomen. Als verzopen katten meren
we in de Flevo Marina af.

Woensdag, 09 juni 2010 tm zaterdag 12 juni 2010

's Ochtends eerst nog even over de steigers van de Flevo Marina, daar nestelen heel veel vogels,
bijvoorbeeld deze eend. Zoek de kuikens...

Ook zijn er talloze futen bezig een nestje te bouwen of al aan het broeden. Futen in het water zijn
de meest elegante vogels, maar hun poten zitten zo ver naar achteren, dat ze nauwelijks kunnen
lopen. En dan zijn het zulke rare beesten.

Vandaag gaan we  een stapje verder naar Lelystadhaven. Even door de Houtribsluis en dan zijn we er
al. Onderhand roept Evert Kools ons op via Skype, we spelen samen een soort Comedy Capers. Hij
kan spreken over Skype, ik ben het microfoontje kwijt en antwoord schrijvend en dat kan hij weer niet,
want hij kan het knopje niet vinden. Lachen dus. Hij komt direct even een kop koffie halen. Rob Wink
komt langs, de watermaker is prima. Ook informeert hij ons over het nieuw ontwikkelde Rocna anker.
Nu hebben we al 3 ankers, dus we zijn niet zo gretig. We kijken op Internet en daar staat een
interessant vergelijkend waren onderzoek, dus we bestellen er toch direct een Rocna anker van 25 kg.
Hij komt hem morgen brengen. Vanmiddag ga ik zelf even naar het Lelycentre, daar ligt bij van de Noort
Opticien mijn nieuwe zonnebril klaar. De scherpte van mijn ogen is weer zodanig gewijzigd, dat ik
nieuwe glazen heb laten zetten in mijn roze bril, voor de zekerheid een nieuwe flitsende donkerblauwe
bril gekocht hebt en voor het varen op zee een Polaroid zonnebril. Deze laatste is ook om in de
toekomst bij het ankeren bij de atoleilanden goed ondieptes, riffen en koralen te kunnen zien.
Inmiddels heb ik bijna sterkte - 5, maar nu kan ik alles weer prima zien, ook de aanslag op onze
bankrekening!

We zijn nu met alle zaken hier in Lelystad klaar, maar het is pokkenweer, dus nog maar een dagje
bijgeboekt. Onze laarzen en regenkleding zijn nog steeds zeiknat, het is koud, we kunnen niet eens
buiten zitten. Dan belt Dennis, die komt ons ook nog gezellig opzoeken. Roderick houdt zich bezig
met het aansluiten van de solarpanelen. Wat een crime, hij is er de hele dag zoet mee. Hut leeg,
bakskist leeg. Draadje door de staander van roestvrij staal pielen. Hij heeft er grote moeite mee,
temeer omdat zijn handen nog niet goed te gebruiken zijn. Hij heeft weinig kracht en haast geen
gevoel in zijn vingers, plus dat de vellen er nog steeds bij hangen. Hij draagt steeds handschoenen,
als hij iets moet doen. Het is dus allemaal niet zo simpel. Maar uiteindelijk weer een klus geklaard!

Zondag, 13 juni , maandag 14 juni, dinsdag 15 juni 2010

We nemen een verstandig besluit. Het is eindelijk een beetje redelijk weer. We zeilen naar Pampushaven,
een vluchthaven op het uiterste puntje van Flevoland, en daar gaan we lekker voor anker een beetje
uitrusten. Het is plezierig zeilen, lekker windje, lekker zonnetje. Ineens een knal, de val van het grootzeil
is losgesprongen en de lijn is direct in de mast verdwenen. Daar kunnen we niet meer bij. Het hele
grootzeil komt naar beneden. Om te beginnen binden we die hele lap eerst maar eens op de giek vast.
In Pampushaven aangekomen, laten we eerst ons mooie nieuwe anker zakken en dan gaan we een
plan de campagne opstellen. We kwamen hier voor onze rust, maar nu is het net even windstil. Dus
Roderick zou de mast in kunnen om de val opnieuw in te scheren. Alles klaar gemaakt om Roderick de
mast in te hijsen. Ik met mijn spierballen ga hem met de lier, via allerhande blokken ophijsen en Roderick
probeert, door zichzelf overal aan op te trekken, zijn gewicht te verminderen. Na heel wat gezwoeg zit
hij op de eerste zaling. Alletwee eerst uitpuffen. Hup door naar de top! Eindelijk op de 2e zaling aan
geland, constateert hij, dat hij er net niet bij kan. We komen net een halve meter te kort. Alle moeite
voor niets. Laat maar zakken! Dat is wel makkelijker, maar nog steeds eng. Hij komt van 17 meter
hoogte, tussen alle lijnen door en we zijn doodmoe. Nieuw plan: we bellen Marina Muiderzand of ze een
kraan met een bakje hebben om hem de mast in te hijsen. Ja, die hebben ze. Alleen hij gaat maar
tot 14 meter en wij hebben een masttop op 18 meter. Gaat dus niet lukken. Ze kunnen wel de mast eraf
halen. Nou weten ze denk ik niet helemaal wat dat inhoudt met onze mast. Wij dus wel. Absoluut
geen optie! Verder in de omgeving ook geen mogelijkheid. Weet je wat, we varen morgen gewoon
terug naar Harderwijk. Roelofsen kan hem gewoon even met het bakje omhoog hijsen. Okay, dan hebben
we de rest van de middag vrij. Harderwijk is vandaag niet meer haalbaar. Eindelijk even lekker luieren.
Alleen de wind neemt hand over hand toe, vannacht zal deze afnemen, zegt het KNMI. Nou er is dan wat
onduidelijkheid over welke nacht. Stormwaarschuwingen voor het IJsselmeer en het Markermeer.

De windmolen doet het fantastisch, zo goed zelfs dat 's nachts het alarm afgaat dat er teveel stroom
geleverd wordt. Op de foto zie je op de achtergrond zijn grote broers. Windsurfers schieten als een
pijl voorbij.

De andere schepen verdwijnen allemaal. Het wordt een pikdonkere nacht, de wind giert en komt uit
alle hoeken. Kortom een slapeloze nacht. Voor morgen wordt er weer storm uit het Noordoosten
verwacht, dus we vertrekken zo vroeg mogelijk. Om 7 uur zijn we al anker op en varen we de golven
van het Markermeer in, hotsebotsend naar het Noorden. De bruggen van Flevoland zijn voor ons te
laag, dus wij moeten altijd over het IJsselmeer naar het Noorden en dan via het Ketelmeer, Vossemeer,
Drontermeer en Veluwemeer naar Harderwijk. Een flinke dagtocht dus. We zien er erg tegenop, maar
eenmaal op het Ketelmeer wordt de wind gunstig voor ons en kunnen we op de genua verder zeilen.
Half zes 's avonds meren we af bij Roelofsen. Vele verbaasde gezichten: Jullie waren toch al weg?
's Avonds na het eten heeft Reijer Roderick opgehesen met het bakje aan de kraan, 3 kwartier
hannesen en klaar is Klara! We gaan naar bed.

Woensdag 16 juni 2010

Ivar komt gedag zeggen, we hijsen het grootzeil weer in de mast, bellen nog even naar de bank,
over onze rekening. Verrassing, er is dus niets zinnigs gebeurd. In tegendeel! De zakenrekening
staat nog steeds in Harderwijk en niet in Amstelveen. Dit duurt nog 5 weken, alle volmachten zijn
vervallen, de telespaarrekening is vervallen. Schande voor het kantoor Harderwijk. Zo slecht als ze
ons voorgelicht en de zaken afgehandeld hebben. Overnieuw dus. Ook de belastingdienst heeft het
niet helemaal begrepen, net nu we dachten dat alles geregeld was, krijgen we een brief, dat wij in
het vervolg de loonheffing van al het personeel van Bioscoop Atlantic gaan betalen van onze
rekening. Nou ik dacht het niet dus! Er blijft dus werk aan de winkel. 's Middags gooien we weer los
en nu hebben we een zonnige, edoch zeer winderige tocht over de Randmeren. Bij de Roggebotsluis
stoppen we, we krijgen toestemming van de sluiswachter om aan de remming te overnachten.
Daar liggen we uit de wind en hebben we heerlijk geslapen.

donderdag 17 juni 2010

Verder naar het noorden, over het Vossemeer en Ketelmeer met prachtig helder weer. Wel veel wind,
maar voor ons uit de goede richting. Vervolgens steken we over naar Enkhuizen, een heel ontspannen
tocht.

Hier hebben we een afspraak met Jugo Baya van Shiptron, die de aansluiting van de SSB radio zal
checken en Roderick wegwijs zal maken omtrent het gebruik van het Proctermodem en Sailmail.

Hij komt 's avonds even buurten, de werkafspraak is morgen. Roderick is allesbehalve fit, hij is weer
compleet doof en doodmoe. De weersverwachting voor de komende dagen is nog slechter, we vragen
of we hier nog een paar dagen mogen blijven liggen. Dat is okay.

Vrijdag 18 juni 2010

Er is iets verschrikkelijks gebeurd. Mijn "Duitse" zusje Anita heeft een hartaanval gekregen, toen zij
samen met haar man en kleindochter op het strand van Den Helder was. Politieauto's en ambulance
op het strand. In de ambulance heeft ze een hartstilstand gehad en gereanimeerd. Ze is met spoed
naar het ziekenhuis in Alkmaar gebracht, daar ligt ze op de Intensive Care. Ze mag geen bezoek,
we zijn er zo verdrietig van. Mirella komt onze auto naar Enkhuizen brengen, zodat we in ieder geval
vervoer hebben. Voorlopig blijven we nog in de buurt.
Beter nieuws: we zijn naar het ziekenhuis in Alkmaar geweest en zijn gewoon naar de afdeling door
gelopen. Anita ligt op de hartbewaking en we mochten naar haar toe. Toen we naar binnenliepen
reageerde ze al weer enthousiast. Gelukkig; ze is gisteren direct gedotterd en er is een stent geplaatst.
Volgens de doktoren heeft ze een engeltje op haar schouder gehad. Wij blij! Hierna hebben we Mirella
naar het station in Alkmaar gebracht, die gaat op de trein terug naar Amstelveen, de Nissan Maxima
houden wij weer even. Daarna doorgereden naar Limmen, waar zus Netty al lekker gekookt heeft voor
ons. Tjee, wat een dag. Om 0.30 uur zijn we weer terug aan boord en vallen we in ons bedje.

We blijven nog een poosje in Enkhuizen. Zondag 20 juni 2010 ga ik nog een keertje naar Anita, Roderick
gaat nog wat klussen. Het gaat gelukkig steeds wat beter. We besluiten om richting Amsterdam te gaan,
maar eerst moet ik maandag onze auto nog terugbrengen naar Amstelveen. Zo bedacht, zo gedaan.
Auto afgeleverd bij Mirella en dan met de trein weer terug. Om 16.15 sta ik weer op het station, nog een
flinke wandeling naar de werf te gaan. Het is stralend weer, ik bel Roderick: Kunnen we niet alvast? Kortom
hij maakthet schip gereed en drie kwartier stap ik aan boord en varen we meteen weg van Enkhuizen,
begeleid door een zwerm aalscholvers.

Wauw, wat voelt dit lekker. Hier waren we aan toe. In de avondzon op het IJsselmeer. We zetten
koers naar de vluchthaven Pampushaven om daar de nacht voor anker door te brengen. Om half elf
liggen we. Punt 1 liggen we hier heerlijk, punt 2: het scheelt weer een dag havengeld en punt 3: de
Sixhaven ligt altijd mudvol en als we morgenvroeg direct naar Amsterdam vertrekken,hebben we nog
een plekje.

Dinsdag, 22 juni 2010 Mazzel, een tof plekje in de Sixhaven, met uitzicht op het IJ. Dit gaat er toch
meer op lijken, maar jongens wat zijn we moe! Al het werk, al het gedoe, al die emoties. We wandelen
alleen even langs Dirk van den Broek, want die heeft paperbacks in de aanbieding. 2,99 euro per stuk.
Daar slaan we een stapel van in. Verder lekker niets.

Woensdag, 23 juni 2010  Het leuke van in Amsterdam liggen, is dat er nog eens iemand langs kan
komen. Dat doen Mirella, Bart en Pascal dus woensdagmiddag. Heerlijk weer,Bart naar de speeltuin,
Roderick gaat Chinees eten halen, dat werd uiteindelijk Tibetaans, dat fantastisch smaakte.

Donderdag, 24 juni 2010  Nog even een keertje bij Anita kijken. Ze is nu in hun huis in Julianadorp.
Dit keer dus met de trein naar Den Helder. 3 uurtjes op bezoek, terug met de trein en weer een dag
voorbij. Maar alleszins de moeite waard, want wie stonden daar samen op het perron te wachten?
We hebben een klein stukje langs de dijk gewandeld. Trap af, 10 minuten heen, 10 minuten terug en
de trap weer op. Zowel voor Anita als voor Rolf met kruk meer dan voldoende. Het begin is er. Gelukkig.

Vrijdag, 25 juni 2010  We gaan het schip klaarmaken, Mirella, Pas en Bart komen nog eenmaal op
afscheidseten, Roderick zijn macaroni natuurlijk, en dan is het vaarwelAmsterdam. In alle hectiek is
het er niet van gekomen al onze papieren netjes te ordenen, voor ik ze aan Mirella overdraag. We zijn
nog steeds met de bank en de belasting in de clinch. Gezellig. Als iedereen weg is, pak ik alle ordners
er weer bij. Wat een rotklus! Tot 3 uur 's nachts ben ik bezig. Morgenochtend moet ik deze voor vertrek
nog naar Mirella toebrengen met de tram.

Zaterdag, 26 juni 2010  7.00 uur op, ontbijtje, om 8.15 met de pont over het IJ, dan het station door
met 2 loodzware tassen naar de Metro, waar de ingang nergens meer te vinden is,vanwege de
verbouwing van het Stationsplein. Dan naar Amstelveen, half 10 tassen afgeleverd, kwart voor 10 weer
terug. Maar dit is leuk, Mirella en Bart gaan mee terug en varen mee tot IJmuiden. Daar zetten we ze af
bij de jachthaven en gaan zij weer met de bus terug.

Tja, Noordzeekanaal en dan de sluis bij IJmuiden door en dan zijn we echt vertrokken. Mirel maakt
de laatste foto's van ons. Dag allemaal! Nu zijn we echt weg!